Med den nya 12-delade 105 Di2-växelgruppen från Shimano blir elektronisk växling tillgänglig för alla. Tillsammans med de snabbrullande Turbo Pro-däcken i storleken 700 x 26 millimeter levererar den nya Tarmac prestanda till ett mer prisvärt pris.
Även om aerodynamiken primärt styr utvecklingen av Tarmac och alla våra racermodeller, var vikten en viktig komponent i denna strävan mot en optimal racer. Tidigare "aerocyklar" var tvungna att göra avkall på vikten, och ju mer vindmotstånd som minskades, desto tyngre blev cykeln. Med den nya Tarmac var vår designfilosofi att hålla den på eller under UCI:s viktgräns vid leverans, utan att göra avkall på aerodynamik. Genom användning av vårt FreeFoil Shape Library, isotopisk FEA-analys och expertis från branschens bästa ingenjörer, kunde vi producera en FACT 9r-ram som väger endast 1010 gram, utan att kompromissa på aerodynamik, styvhet eller cykelns övergripande kvalitet.
I vår strävan efter att utveckla den perfekta racercykeln använde vi vår Rider-First Engineered™-filosofi för att säkerställa att den nya Tarmacen är den mest balanserade och hanterbara Tarmacen hittills, oavsett ramstorlek. Med feedback från våra World Tour-team – Boels-Dolmans, Deceuninck-Quick-Step och Bora-Hansgrohe – gjorde vi ändringar baserade på deras erfarenheter efter tusentals kilometer på vägarna. Cykelns kvalitet är jämnt fördelad över hela ramen, vilket gör även de längsta dagarna i sadeln bekväma – allt utan att förlora den legendariska Tarmac-känslan eller tävlingsvinnande responsen.
Vi byggde vidare på våra erfarenheter från Venge och integrerade Tarmac med enkelhet för att skapa en stilren, lätthanterlig och snabb cockpit. Dragningen av kablar och slangar för alla konfigurationer – mekaniska växlar, traditionella styrstammar, runda styren osv. – har förbättrats, samtidigt som alla aerodynamiska egenskaper har bevarats. Detta gör Tarmac lätt att hantera och även enkel att resa med. Alla vinner.