VISAR 101-120 (120)Första 1 2 3 100 per sida

Alla Elcyklar

El-Cykeln har under de senaste åren förändrat människors sätt att cykla och inställning till cykling. Lämna bilen hemma och kom ändå fram till kontoret utan att känna dig varm eller svettig oavsett hur mycket motvind som blåser eller hur kuperad vägen dit är. Du kommer samtidigt att känna dig pigg och alert tack vare syresättningen och uteluften du fått. Slipp stressen att leta efter parkering och börja dagen på bästa sätt. El-cykeln har många fördelar och den största är att cyklingen främst blir av, vilket många av våra kunder vittnat om.
El-Cykeln tar fram det allra bästa ur cyklingens värld. Den slätar ut terrängen, gör motvinden obefintlig och hjälper dig att cykla längre och oftare. Vi hör ofta hur El-Cykeln har överträffat kunders förväntningar där kunderna cyklar mer än de trott från början.

För er som är rädda att El-Cykeln är fusk och tar bort all form av träning kan vi lugna er. Du kan alltid välja hur mycket hjälp du vill ha och ofta så omsätts hjälpen från el-assistansen till att köra fortare eller längre. El-cykeln ger dig valet hur fort du vill cyklar och hur mycket du vill ta i.
Det finns numera många olika typer av koncept av El-Cyklar. Allt från Standardcyklar till El-Mountainbikes till El-Racer. Alla tycker vi har en självklar plats i vårt sortiment.
Hur väljer man elcykel?

I utbudet som finns kan det kännas som en djungel att välja elcykel. Som alltid ska du börja med att ställa dig fråga hur du tänk cyklar och vilka behov du har.

Vi har sammanfattat valen du ställs inför när du väljer elcykel nedan:

Ram
:
Det finns olika typer av ramalternativ: Lågt insteg, Mellanlågt instegt och klassisk Herr-ram. Den vanligaste typen av ram är klart lowstep eller mellanlågt insteg. Då El-cykeln från början är mycket stabilare än en traditionell cykel blir en elcykel i low-steputförande väldigt stabil och är den vanligaste typen. Mellanlågt insteg (stagger) väljs vanligen för en cykel som inte har ett integrerat batteri i ramen, men där man fortfarande vill ha batteriet på diagonalröret. Mer om detta under batteriplacering.   

Motorplacering
:
Mittmotor är det vanligaste och mest rekommenderade alternativet. Den har överlägset mjukast assistans, viktbalans och följsamhet.

Motorstyrka
:
Det finns olika vridmoment i motorn på en elcykel och detta avgör hur pass mycket hjälp du får uppför. Vridmomentet i en motor varierar från 35 Nm och upp till 100 Nm.

Batteriplacering:
Batteriet kan vara placerat på antingen pakethållaren, diagonalröret eller vara integrerat. För optimal stabilitet vill du ha en låg tyngdpunkt. För citycykling och kortare fritidsturer fungerar det gott och väl med en batteriplacering på pakethållaren, medans under högre hastigheter samt längre cykelturer det kan vara skönt med en lägre tyngdpunkt där cykeln upplevs mer ett med marken.

Batteristorlek
:
Detta definierar räckvidden, på din elcykel. Batterierna är vanligen mellan 300-750 Wh. Se nedan för ungefärliga räckvidder:
300 Wh: 3-4 mil
400 Wh: 6-8 mil
500 Wh 8-10 mil
Större batterier sitter vanligen på El-mountainbike, där underlaget spelar stor roll för räckvidden.
På denna länk kan du själv räkna på ungefärlig räckvidd efter typ av cykel och underlag: eBike range calculator for Bosch drive systems - Bosch eBike Systems (bosch-ebike.com)

Elsystem:
Oavsett vilken El-cykel du väljer, så var noga med el-systemet. Ett bra elsystem går att reparera, mjukvaran i elsystemet tar bättre hand om batteriet över åren och motorn ger en behaglig och mjuk pedalassistans. Över åren så har vi sållat bort de elsystem vi inte tycker nått upp till kraven ovan. Idag jobbar vi främst med Bosch, Specialized (Brose) Shimano & TQ.