I sann S-Works-stil är S-Works Stumpjumper Evo maxat med högpresterande komponenter. Denna S-Works är smakligt komponerad med Öhlins-dämpning, medan Shimano XTR fyrkolvsbromsar säkerställer exakt hastighetskontroll. En trådlös Sram AXS-grupp fulländar detta eftertraktade bygge.
När du kombinerar ett 29-tums framhjul med ett 27,5-tums bakhjul får du Stumpjumper EVO S-Works. Med denna "mullet"-uppsättning förenas fördelarna av 29-tums hjulet med utmärkt hantering och grepp, samtidigt som manövrerbarheten av ett mindre bakhjul ger en kvick och lekfull känsla. Den här cykeln trivs i bikeparken och är redo att ge sig ut på utmanande stigar.
Det spelar ingen roll hur mycket slaglängd en cykel har om inte kinematiken och grundinställningen av dämparen är rätt. Vid utvecklingen av nya Stumpjumper EVO prioriterades kinematikens prestanda. Erfarenheter från Enduron lades till grund för 1000 timmars fält- och labbtester. Resultatet är att Stumpjumper EVO inte bara presterar bättre under trampning, utan den är även smidigare, mer lekfull och kapabel. Anti-squat har ökats för en neutralare dämpning under trampning och slagdämpningen har förbättrats för att hantera även de mest krävande terrängerna. Kort sagt, denna cykel tar sig an stigarna med full kraft utan att slita på dina ben.
Geometrin på nya Stumpjumper EVO i S-storlek är den mest progressiva hittills. Den är lång, låg och har en kort offset-gaffel, samt en brantare sadelstolpsvinkel, allt för att möta dagens krav på modern cykling. Dessutom kan du finjustera geometrin med sex olika inställningsmöjligheter. Vevlagerhöjden kan justeras med 10 mm, gaffelvinkeln med två grader, och dessa justeringar kan göras oberoende av varandra. Om du vill köra en "mullet"-uppsättning med 27,5-tums bakhjul och 29-tums framhjul är det också möjligt med EVO.
Ramar i olika storlekar, skapade med Rider-First Engineered™, är anpassade för olika cyklisters körstil för att förbättra hanteringen och prestandan oavsett storlek. Oavsett om du väljer S1 för lekfullhet eller S6 för downhill, kommer du uppleva liknande cykelbeteende – skärpa i kurvor, balanserad styvhet fram och bak, och lätthet i vikt.
SWAT™-luckan, som först introducerades på Stumpjumper 2016, ger möjlighet att förvara nödvändiga saker inuti ramen, såsom pumpar och extradäck. Med nya Stumpjumper har volymen ökats, och en SWAT™ Bladder har lagts till, vilket ger dig möjlighet att bära mer vatten, motsvarande en liten vattenflaska, diskret undangömd i underröret.